آیا یک چراغ خوشحال می تواند به شما در درمان بلوز زمستانی کمک کند؟



اگرچه نباید مستقیم به یکی خیره شوید ، اما چراغ خوشحال می تواند در ماه های تاریک زمستان بسیار مفید باشد.

اگرچه نباید مستقیم به یکی خیره شوید ، اما چراغ خوشحال می تواند در ماه های تاریک زمستان بسیار مفید باشد. (ارسال عکس /)

اگر این را می خوانید ، احتمالاً استرس دارید. هرگز نترسید: ما شواهد را کشف کردیم تا بفهمیم علم واقعاً در مورد یافتن ذن و نگه داشتن آن در زمان های دشوار چه می گوید. من می خواهم مدیتیشن را امتحان کنید؟ اقدام به حمام بهتر؟ جلوی خودت را بگیر اضطراب در مسیر او؟ خوش آمدید ماه آرام.

حتی در دوره قبل از COVID ، رنگ خاکستری فراگیر زمستان می تواند احساس افسردگی در شما ایجاد کند. هرچه روزها کوتاهتر و شب ها طولانی تر می شوند ، بلند شدن از رختخواب دشوارتر می شود و انگیزه گذرا به نظر می رسد.

نه تنها تنبلی همراه با پوشیدن عرق در تمام طول روز است – بلوز زمستانی واقعی است. اختلال عاطفی فصلی (SAD) نوعی افسردگی است که تقریباً از هر 20 آمریکایی یکی در کوتاهترین و سردترین ماهها مبتلا می شود. و اگرچه محققان در مورد مکانیسم های ایجاد کننده SAD کاملاً مطمئن نیستند ، ما برای ایجاد یک درمان موثر به اندازه کافی درک می کنیم: نور درمانی ، که به عنوان لامپ های شاد نیز شناخته می شود.

دانش پشت این چراغ های پیچیده پیچیده حتی ساده تر از آن است که شما فکر می کنید – و به طرز شگفت آوری م effectiveثر است.

SAD چیست؟

اختلال عاطفی فصلی در اثر تغییر فصول ایجاد می شود. بیشتر موارد در تغییر از پاییز به زمستان اتفاق می افتد. از تابستان تا پاییز ، EAD یا “افسردگی تابستان” برخی از افراد را تحت تأثیر قرار می دهد ، اگرچه شیوع آن کمتر از ایدز است. در موارد خفیف می تواند خود را فقط به عنوان بلوز زمستانی نشان دهد ، اما همچنین می تواند نوعی افسردگی باشد.

علائم نسخه های شدیدتر شامل غم ، اضطراب ، خستگی مفرط و عدم توانایی در تمرکز ، از جمله موارد دیگر است. سایر شرایط می تواند فرد را مستعد ابتلا به SAD کند ، از جمله اختلالات خلقی مانند اختلال دو قطبی. پس از آن عوامل جغرافیایی و محیطی مانند زندگی در انتهای شمال یا جنوب خط استوا وجود دارد ، که به این معنی است که در طول روزهای کوتاه زمستان به میزان قابل توجهی نور خورشید کاهش می یابد.

SAD چگونه کار می کند؟

اگرچه علت دقیق آن ناشناخته است ، اما محققان تقاضای محدودی را به چند عامل محدود کرده اند که مشهورترین آنها بر اساس کمبود نور خورشید در ماه های زمستان است.

کوتاه شدن تدریجی روزها تا انقلاب زمستانی ، ریتم شبانه روزی ما را اشتباه می گیرد ، ساعتی بیولوژیکی که ساعات روز را می شمارد و خواب ، اشتها ، دمای بدن ، ضربان قلب و تولید هورمون را تنظیم می کند.

در طول روز ، نور وارد شبکیه می شود و با تحریک هیپوتالاموس ، بخشی از مغز که ریتم شبانه روزی را حفظ می کند ، به بدن اجازه می دهد تا بدن بفهمد که زمان بیدار ماندن و عملکرد آن است. از طرف دیگر ، تولید ملاتونین ، هورمون مغزی که خواب را تنظیم می کند ، هنگامی که بدن در تاریکی قرار دارد ، تحریک می شود. مقادیر بالای ملاتونین به بدن می گوید که زمان خوابیدن فرا رسیده است. اما صبح های تاریک و اوایل شب زمستان می تواند در زمان تولید آن اختلال ایجاد کند و منجر به خستگی در روز و اختلال در چرخه خواب طبیعی در شب شود.

هنگامی که نور خورشید از بین می رود ، می تواند سروتونین را نیز با خود ببرد. سروتونین به عنوان “هورمون شاد” شناخته می شود زیرا باعث تنظیم خلق و خو ، درجه حرارت بدن و اشتها می شود. کاهش شدید سروتونین ممکن است اثرات افسردگی در SAD را در ماه های زمستان فعال کند.

هنگامی که یافتن نور خورشید دشوارتر می شود ، می تواند بدن را به یک صف بکشاند که اصلاح آن دشوار است و در SAD بروز می کند.

نور درمانی چگونه می تواند به SAD کمک کند؟

هدف از نور درمانی اصلاح اختلال در ساعت داخلی بدن است که در اثر تغییر فصل ایجاد می شود. لامپهای شاد برای تقلید از نور طبیعی خورشید و اصلاح آشفتگی در ریتم شبانه روزی طراحی شده اند. صبح ها این لامپ ها نور خورشید را که در دنیای خارج وجود ندارد ، در فضای بسته حمل می کنند تا بدن را در طول روز آگاه کنند و از تنظیم صحیح ساعت داخلی آن اطمینان حاصل کنند.

نور ساطع شده به چشم وارد شده و شبکیه را تحریک می کند ، هیپوکامپ را فعال می کند و ساعت بدن را برای روز کالیبره می کند. برای داشتن این اثر ، چراغ باید بدن را فریب دهد که فکر کند خورشید صبح است. جعبه های نوری تخصصی برای انتشار نور شدید بر روی یک سطح صاف برای دستیابی به این تقلید طراحی شده اند. چراغ های معمولی خانگی دارای پرتو بسیار باریک و شدت بسیار کم برای رسیدن به همان اثر هستند.

در حالی که لامپهای خوش شانس شدت آفتاب را تقلید می کنند ، آنها نور ماورا UV بنفش را ساطع نمی کنند یا ویتامین D. را تأمین می کنند ، درمان با اشعه ماورا بنفش یک درمان جداگانه برای برخی از بیماری های پوستی است ، اما برای SAD اینگونه نیست.

محققان پزشکی معتقدند که نور درمانی به طور کلی م withثر است ، و از برخی افراد متفاوت است. مطالعات نشان می دهد که نور درمانی می تواند به اندازه داروهای ضد افسردگی تجویز شده و مشاوره بهداشت روان موثر باشد. به یاد داشته باشید ، با این حال ، نور درمانی SAD را درمان نمی کند ، اما علائم را تسکین می دهد.

نور درمانی همچنین می تواند برای تنظیم مجدد ریتم شبانه روزی پس از اختلالات غیر فصلی مورد استفاده قرار گیرد. این یک روش درمانی اضافی برای اختلالات خواب و همچنین ابزاری برای بهبودی از تأخیر است.

نحوه استفاده از چراغ شاد

نور درمانی برای SAD زمانی موثرتر است که شما شروع به استفاده از لامپ در اوایل پاییز کنید و تا بهار ادامه یابد ، زمانی که نور روز کافی بازگردد و علائم فروکش کند. جلسات منظم روزانه کلید ایجاد و افزایش ریتم شبانه روزی مصنوعی است که در طول فصل ادامه دارد.

قبل از این که همه چیز را به درون جعبه نورپردازی با کیفیت منتقل کنید ، ویژگی ها و گزینه های متنوعی برای تأمین نیازهای شما در نظر گرفته شده است. طبق کلینیک مایو ، سه عنصر اصلی وجود دارد که باید برای حداکثر اثربخشی در نظر داشته باشید: شدت نور ، مدت زمان قرار گرفتن در معرض و زمان قرار گرفتن در معرض.

شدت نور با لوکس اندازه گیری می شود ، واحدی که نشان دهنده انتشار نور در هر متر مربع از سطح است. بیشتر چراغ های داخلی از 50 تا 500 لوکس شدت را حفظ می کنند. نور روز در محدوده 10000 تا 25000 لوکس است ، بنابراین شدت توصیه شده برای نور درمانی SAD حداقل 10،000 لوکس است.

مدت زمان قرار گرفتن در معرض بسته به شدت نور متفاوت است. برای یک لامپ 10000 لوکس ، یک جلسه 20 تا 30 دقیقه ای هر روز کار را انجام می دهد ، اما ممکن است برای لامپ های با شدت پایین مدت بیشتری طول بکشد. حتماً از دستورالعمل های سازنده برای لامپ خاص خود پیروی کنید.

سرانجام ، نور باید به طور غیر مستقیم وارد چشم شما شود تا وظیفه خود را به خوبی انجام دهد. لایت باکس را دو تا سه فوت از صورت خود قرار دهید (اگرچه مستقیم به آن نگاه نکنید!). در صورتی که برای اولین بار از خواب بیدار شوید این روش درمانی بسیار مثر است ، بنابراین هنگام نوشیدن یک فنجان قهوه ، صبحانه خوردن یا خواندن مقاله صبحگاهی چراغ خوشحال خود را تنظیم کنید. سازگاری مهم است ، بنابراین یک برنامه ریزی کنید و به آن پایبند باشید.


منبع: khabar-reza.ir

دیدگاهتان را بنویسید

Comment
Name*
Mail*
Website*